0. Bestuur en ondersteuning

Wat kost het?

Exploitatie (bedragen x € 1.000)

Begroting
2024

Begroting
2025

Begroting
2026

Begroting
2027

BATEN

Meerjarenbegroting 2024-2027

116.816

118.748

112.004

110.847

Tot de 1e voortgangsrapportage

96

-58

-89

0

Baten tot de 1e voortgangsrapportage

116.913

118.690

111.915

110.847

Mutaties 1e voortgangsrapportage

1. Autonome ontwikkelingen

1.242

1.010

579

1.787

Algemene uitkering - decembercirculaire 2023

-625

-123

0

0

Algemene uitkering - septembercirculaire 2023

1.580

1.133

579

1.787

Dividend Alliander

287

0

0

0

2. Actualisatie bestaand beleid

4

4

4

4

Actualisatie investeringen en budgetten vastgoed

4

4

4

4

Totaal mutaties baten 1e voortgangsrapportage

1.246

1.014

583

1.791

Totaal baten na de 1e voortgangsrapportage

118.159

119.704

112.499

112.638

LASTEN

Meerjarenbegroting 2024-2027

27.105

27.733

27.819

27.598

Tot de 1e voortgangsrapportage

300

196

38

-8

Lasten tot de 1e voortgangsrapportage

27.404

27.930

27.857

27.590

Mutaties 1e voortgangsrapportage

1. Autonome ontwikkelingen

1.000

1.000

1.000

1.000

Algemene uitkering - decembercirculaire 2023

0

0

0

0

Algemene uitkering - septembercirculaire 2023

1.000

1.000

1.000

1.000

Dividend Alliander

0

0

0

0

2. Actualisatie bestaand beleid

1.045

107

166

145

Actualisatie investeringen bedrijfswagens

-69

0

0

0

Actualisatie investeringen en budgetten vastgoed

57

49

49

29

Actualisatie investeringen hardware werkplekken

-14

0

0

0

Budgetmutatie accountantskosten

25

25

25

25

Budgetmutatie bezwaar- en beroepschriften WOZ

140

0

0

0

Budgetmutatie doorontwikkeling Turmac Cultuur fabriek (TCF)

75

0

0

0

Budgetmutatie inhuur interim griffier

42

0

0

0

Budgetmutatie organisatie verkiezingen

30

0

30

30

Eerder beschikbaar gesteld budget grondruil Prins Clauslaan Giesbeek

28

-28

0

0

Eerder beschikbaar gesteld budget organisatieontwikkeling

490

0

0

0

Eerder beschikbaar gesteld budget rechtmatigheidsverantwoording

100

0

0

0

Eerder beschikbaar gesteld budget uitbreiden online dienstverlening

78

0

0

0

Uitvoeringskosten Omgevingswet

63

61

61

61

3. Nieuw beleid

120

0

0

0

Lokale teams in het kader van de hervormingsagenda

120

0

0

0

Totaal mutaties lasten 1e voortgangsrapportage

2.165

1.107

1.166

1.145

Totaal lasten na de 1e voortgangsrapportage

29.570

29.037

29.023

28.735

Saldo voor bestemming

88.589

90.667

83.476

83.903

Mutaties reserves

Onttrekkingen

Meerjarenbegroting 2024-2027

2.492

489

537

537

Mutaties tot de 1e voortgangsrapportage

383

-86

-86

-86

Mutaties 1e voortgangsrapportage

0

0

0

0

Totaal onttrekkingen reserves

2.875

404

452

452

Toevoegingen

Meerjarenbegroting 2024-2027

-2.085

0

0

0

Mutaties tot de 1e voortgangsrapportage

495

0

0

0

Mutaties 1e voortgangsrapportage

0

0

0

0

Totaal toevoegingen reserves

-1.590

0

0

0

Totaal mutaties reserves

1.286

404

452

452

Saldo na bestemming

89.875

91.071

83.928

84.354

tableCell49

tableCell50

tableCell51

tableCell52

tableCell44

tableCell45

tableCell46

tableCell47

TOELICHTING FINANCIËLE ONTWIKKELINGEN

tableCell39

tableCell40

tableCell41

tableCell42

Mutaties exploitatie (bedragen x € 1.000)

Begroting    2024

Begroting    2025

Begroting    2026

Begroting    2027

1. Autonome ontwikkelingen

Algemene uitkering - decembercirculaire 2023

-625

-123

0

0

In de decembercirculaire 2023 is de uitkeringsfactor vanwege een actualisatie van maatstaven geactualiseerd. Voor Zevenaar levert dit een nadeel voor 2024 op van € 500.000. Daarnaast zijn voor een beperkt aantal maatstaven de aantallen definitief geworden. Een nadeel in 2024 en 2025 van € 125.000 respectievelijk € 123.000. Per saldo een resultaat voor 2024 van -/- € 625.000 en voor 2025 van -/- € 123.000.

Algemene uitkering - septembercirculaire 2023

580

133

-421

787

In RIB 2023-065 hebben wij u geïnformeerd over de gevolgen van de septembercirculaire 2023 voor de gemeente Zevenaar. De belangrijkste mutaties zijn:  
*accres voor loon- en prijsontwikkeling vanaf 2024 € 1.000.000. De stijging bestaat geheel uit een verwachte stijging van de lonen. Dit bedrag zetten wij apart om de budgetten van de lonen te verhogen.
*accres voor volumeontwikkeling (groei bevolking en economie). Het volumedeel is over de periode 2022-2025 vastgezet. In de septembercirculaire 2022 is vooruitlopend op een nieuwe financieringssystematiek compensatie toegekend voor de groei in 2026. In deze septembercirculaire is een nieuwe financieringssystematiek op basis van het bbp (bruto binnenlands product) uitgewerkt. Dit betekent een groei van € 1.471.000 in 2027.
Tenslotte zijn nog diverse taakmutaties en hoeveelheidsverschillen verwerkt. Per saldo resulteert dit in een resultaat in 2024 van € 580.000, in 2025 van € 133.000, in 2026 van € -/- 421.000 en in 2027 van € 787.000.
Tenslotte is ook het begrotingsjaar 2028 toegevoegd aan de berekening van de algemene uitkering. Dit heeft een positief effect in 2028 van € 887.000.

Dividend Alliander

287

0

0

0

In de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van 17 april 2024 is het voorstel tot uitkering van het reguliere dividend over het boekjaar 2023 van € 120,3 miljoen ter vaststelling aan de aandeelhouders voorgelegd.
Verder heeft Alliander in 2023 overeenstemming bereikt over de verkoop van Kenter, waarvan de overdracht van de aandelen heeft plaatsgevonden. De verkoopopbrengst draagt bij aan een extra dividend van € 53 miljoen. Voor Zevenaar betekent dit een dividenduitkering van € 781.000 en een eenmalig voordeel in 2024 van € 287.000.

2. Actualisatie bestaand beleid

Actualisatie investeringen bedrijfswagens

69

0

0

0

De investeringen van de bedrijfswagens (servicewagens) zijn beoordeeld. Als gevolg van latere levering dan verwacht sluiten we deze investeringsbudgetten niet af en worden de kapitaallasten in 2024
gecorrigeerd. Dit heeft een eenmalig positief effect in 2024 van € 104.000 (programma 0: € 69.000, programma 2: € 9.000, programma 5: € 17.000 programma 7: € 9.000).

Actualisatie investeringen en budgetten vastgoed

-53

-44

-45

-25

De vastgoed gerelateerde budgetten hebben we nagelopen en opnieuw geraamd. Zo stijgen de huurkosten van het steunpunt in Zevenaar noord in verband met personele voorzieningen en opslag van materiaal/gereedschappen, hetgeen onnodige reisbewegingen voorkomt. Verhoging van de huur van diverse panden waaronder Gezondheidscentrum Markt 5 Lobith en Raadhuisplein 14 en 1d Zevenaar. Daarnaast zijn de gaskosten van de gebouwen en de belastingen van het sportbedrijf geactualiseerd. Dit heeft per saldo een negatief effect in 2024 van € 80.000, in 2025 en 2026 € 72.000 en vanaf 2027 € 52.000.

Actualisatie investeringen hardware werkplekken

14

0

0

0

De planning van de uitgaven van de investeringen in hardware van werkplekken is aangepast. Dit leidt tot een voordeel in de afschrijvingslasten in 2024 van € 14.000 en een even groot nadeel in 2028.

Budgetmutatie accountantskosten

-25

-25

-25

-25

De te verwachten accountantskosten over het boekjaar 2023 overstijgen het budget.  De toename van het aantal SISA regelingen is de belangrijkste oorzaak. Vanaf 2024 een structureel nadeel van € 25.000.

Budgetmutatie bezwaar- en beroepschriften WOZ

-140

0

0

0

Op het budget van de wet WOZ (Wet Waardering Onroerende Zaken) verwachten wij in 2024 een nadeel van € 140.000. Het gaat om werkzaamheden vanwege het grote aantal beroepszaken WOZ (ruim 50), vervolgwerkzaamheden naar aanleiding van het hoge aantal bezwaarschriften in 2023 en extra handelingen c.q. controlewerkzaamheden van de in dit jaar ingekomen bezwaren. We zijn genoodzaakt tot extra ondersteuning in de vorm van inhuur. Ook verwachten wij ondanks de gewijzigde proceskostenvergoeding meer (verplichte) kosten te moeten betalen. De bezwaren zien we met name bij de no-cure-no-pay bedrijven die namens belastingplichtigen bezwaren indienen en hier een winstmodel van maken.

Budgetmutatie doorontwikkeling Turmac Cultuur fabriek (TCF)

-75

0

0

0

In 2023 hebben wij een evaluatie gehouden over de exploitatie van de TCF. Hier is een aantal adviezen uitgekomen voor verbetering van de exploitatie. Op woensdag 3 april bent u hierover al geïnformeerd tijdens de informatieve raadsbijeenkomst. We hebben voor 2024 extra financiële middelen nodig (€ 75.000). Dit wordt ingezet voor extra ondersteuning en het opvragen van externe adviezen. De verwachting is dat we deze investering de komende jaren terugverdienen. Een eenmalig nadeel in 2024 van € 75.000.

Budgetmutatie inhuur interim griffier

-42

0

0

0

Onze huidige griffier is voorgedragen als burgemeester van Mook en Middelaar. We huren de komende maanden een interim griffier in. De extra lasten in 2024 ramen wij op € 42.000.

Budgetmutatie organisatie verkiezingen

-30

0

-30

-30

Door nieuwe wettelijke verplichtingen zien we dat de kosten van de organisatie van de verkiezingen toenemen. Daarnaast zien we ook een toename van de kosten van het drukwerk en de portokosten. Er wordt een bedrag van € 30.000 bijgeraamd.

Eerder beschikbaar gesteld budget grondruil Prins Clauslaan Giesbeek

-28

28

0

0

Woningstichting Plavei is van plan om aan de Prins Clauslaan 12 woningen te slopen en 14 levensloopbestendige woningen te realiseren. Om dit mogelijk te maken is de uitruil van gronden in eigendom van Plavei en de gemeente (groen) en de aanleg van elf parkeerplaatsen noodzakelijk. Doordat de bouw van de woningen eerder wordt gerealiseerd dan gepland, en daarmee de aanleg van elf openbare parkeerplaatsen naar voren schuift, stellen wij voor om het budget hiervoor van 2025 naar 2024 te halen. Dit is een eenmalig nadeel van € 28.000 in 2024 en een eenmalig voordeel van € 28.000 in 2025.

Eerder beschikbaar gesteld budget organisatieontwikkeling

-490

0

0

0

In de meerjarenbegroting 2023-2026 heeft u voor het jaar 2023 een budget van € 500.000 beschikbaar gesteld voor de gehele organisatieontwikkeling. Daar bovenop is door de Provincie Gelderland een subsidie Vitaal Bestuur  beschikbaar gesteld van € 120.000. Dit brengt het totale budget op € 620.000.  In 2023 zijn kosten gemaakt ter voorbereiding van de organisatieontwikkeling. Dit zijn onder meer de kosten van een organisatieadviesbureau. Op 8 november 2023 heeft u een akkoord gegeven voor de verdere doorontwikkeling. Vanaf dat moment zijn wij gestart met het werving- en selectietraject voor de domeinmanagers en deze is inmiddels afgerond. Een bedrag van € 490.000 is nog niet besteed en is bedoeld voor de verdere doorontwikkeling. In 2024 vragen we dit budget opnieuw aan en melden nu een nadeel van eenmalig € 490.000.

Eerder beschikbaar gesteld budget rechtmatigheidsverantwoording

-100

0

0

0

Vanaf het verslagjaar 2023 zijn gemeenten voor de eerste keer verantwoordelijk voor het opstellen van de rechtmatigheidsverantwoording. Doordat het wetgevingstraject onduidelijk was tot eind 2023 en wij de meeste voorbereidende werkzaamheden zelf hebben kunnen uitvoeren is dit budget in 2023 niet nodig geweest. In 2024 stellen wij de eerste verantwoording op en hebben wij de eerste inzichten in de benodigde verbeteringen. In 2024 zetten wij de nog niet bestede middelen in om met de ervaringen en aanbevelingen versneld aan de slag te kunnen. Een eenmalig nadeel in 2024 van € 100.000.

Eerder beschikbaar gesteld budget uitbreiden online dienstverlening

-78

0

0

0

In het collegeprogramma is er voor 2023 een bedrag van € 80.000 beschikbaar gesteld voor het uitbreiden van de online dienstverlening. Het is niet gelukt om dit in 2023 al uit te voeren en daarom is een bedrag van € 78.000 vrijgevallen bij de jaarrekening van 2023.
In 2024 zal de uitbreiding van de dienstverlening worden uitgevoerd. Wij vragen om hiervoor weer € 78.000 beschikbaar te stellen. Een eenmalig nadeel in 2024 van € 78.000.

Uitvoeringskosten Omgevingswet

-63

-61

-61

-61

Per 1 januari 2024 is de Omgevingswet in werking getreden. Voor extra nog nader te duiden uitvoeringskosten is in de begroting 2023-2026 € 190.000 beschikbaar gesteld. Met deze begrotingswijziging rekenen wij de volgende kosten toe aan dit budget:
1. het uitvoeren van controles op bodemsaneringen door ODRA. Deze taak is van de provincie overgegaan naar de gemeente zonder dat hier budget voor beschikbaar is gesteld door het Rijk. (€ 23.000 in 2024).
2. een nieuwe functie voor regelanalist (0,8 fte) als gevolg van de invoering van het digitaal stelsel Omgevingswet (DSO) (€ 41.000 oplopend tot € 61.000 structureel vanaf 2024. Per saldo een budgettair neutrale wijziging: een nadeel in programma 0 en een voordeel in programma 8.

3. Nieuw beleid

Lokale teams in het kader van de hervormingsagenda

-120

0

0

0

In de hervormingsagenda Jeugd staan belangrijke punten voor lokale teams. Een van deze punten is dat zo'n team verschillende soorten basishulp moet bieden, zowel lichte als intensievere hulp, voor korte en lange periodes. Om alvast vooruitgang te boeken volgens deze agenda, willen we in 2024 al acties uitvoeren die snel voordelen opleveren.

Gezinscoach:
Op dit moment krijgen mensen in Zevenaar nauwelijks hulp van maatschappelijk werkers en is er geen ondersteuning vanuit de toegang. Daardoor moeten veel mensen een officiële aanvraag doen voor hulp. Uit analyse blijkt dat de meeste hulptrajecten gemiddeld acht maanden duren. Als we zelf hulp bieden, kan inzet van zwaardere zorg mogelijk voorkomen worden. We vragen de gemeenteraad om geld vrij te maken voor tijdelijke inzet van een gezinscoach. We willen de besparingen en de caseload van deze begeleider evalueren. Voor 2024 vragen we €50.000. We verwachten minstens €20.000 te besparen in 2024 en €700 per traject. Dit wordt tijdens het proces gecontroleerd. Als de besparingen behaald worden, willen we de coach structureel financieren vanaf 2025.

Verminderen van het aantal uithuisplaatsingen:
Het aantal uithuisplaatsingen moet naar beneden.  In 2024 willen we een extra gedragswetenschapper inhuren die zich richt op de efficiëntie van zorgtrajecten en het aantal uithuisplaatsingen. Deze deskundige kan ook helpen bij Wmo-zaken. We verwachten hiervoor €70.000 uit te geven in 2024. Samen met andere maatregelen verwachten we minstens €300.000 te besparen.
Op basis van de resultaten willen we kijken of we deze deskundige structureel kunnen inzetten en of we de kostenbesparingen kunnen gebruiken om dit te financieren. Een belangrijke indicator voor de kostenbesparing is een afname in het aantal kinderen dat uithuisgeplaatst wordt.

Totaal mutaties

-919

-93

-582

646

Deze pagina is gebouwd op 04/26/2024 10:13:39 met de export van 04/24/2024 16:35:26