In onderstaande tabel staat een overzicht van alle financiële baten en lasten, zoals die zijn opgenomen in deze rapportage. In de tabel worden baten en lasten apart gepresenteerd.
Na de tabel geven wij de toelichtingen op alle financiële mutaties. Deze toelichtingen staan op alfabetische volgorde, maar er is geen indeling op baten en lasten. Elke wijziging wordt daarmee eenmalig ("netto") toegelicht.
Exploitatie (bedragen x € 1.000) | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|
BATEN | ||||
1. Autonome ontwikkelingen | 3.024 | 2.792 | 2.461 | 3.669 |
Algemene uitkering - decembercirculaire 2023 | -625 | -123 | 0 | 0 |
Algemene uitkering - septembercirculaire 2023 | 1.580 | 1.133 | 579 | 1.787 |
Algemene uitkering - septembercirculaire 2023 hervormingsagenda jeugd | 0 | 0 | 100 | 100 |
Budgetmutatie bijstandsuitkeringen | 1.170 | 1.170 | 1.170 | 1.170 |
Budgetmutatie onderwijsachterstandenbeleid | 135 | 135 | 135 | 135 |
Budgetmutatie Wet inburgering | 477 | 477 | 477 | 477 |
Dividend Alliander | 287 | 0 | 0 | 0 |
2. Actualisatie bestaand beleid | 5.669 | 34 | -6 | -6 |
Actualisatie investeringen en budgetten vastgoed | 4 | 4 | 4 | 4 |
Actualisatie investeringen openbaar groen | -10 | -10 | -10 | -10 |
Actualisering fasering project advies en begeleiding project A12/A15 | 30 | 0 | 0 | 0 |
Budgetmutatie opvang ontheemden Oekraïne | 5.400 | 0 | 0 | 0 |
Dorpendeal Lathum later | -225 | 0 | 0 | 0 |
Eerder beschikbaar gesteld budget compact maken centrum Zevenaar | 6 | 0 | 0 | 0 |
Invorderingen bestuursdwang | 11 | 0 | 0 | 0 |
Specifieke uitkeringen t.b.v. bibliotheekvoorzieningen | 197 | 0 | 0 | 0 |
Subsidie "Project Erfgoed telt" | 5 | 0 | 0 | 0 |
Subsidie klompenpaden Giesbeek | 56 | 0 | 0 | 0 |
Subsidie overdracht bodemtaken | 24 | 0 | 0 | 0 |
Subsidie ZonMw GGD in de wijk | 160 | 40 | 0 | 0 |
Verbeurde dwangsommen Wet algemene bepalingen omgevingsrecht | 10 | 0 | 0 | 0 |
Totaal mutaties 1e voortgangsrapportage - Baten | 8.692 | 2.826 | 2.455 | 3.663 |
LASTEN | ||||
1. Autonome ontwikkelingen | 2.471 | 2.812 | 2.812 | 2.812 |
Algemene uitkering - septembercirculaire 2023 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
Bijdrage GR VGGM - Rijksvaccinatieprogramma | 9 | 9 | 9 | 9 |
Bijdrage MGR sociaal domein Centraal Gelderland | -71 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage MGR sociaal domein Centraal Gelderland / module Onderwijs (RBL) | 3 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage SW aanwijsbesluit 2024 | -90 | 0 | 0 | 0 |
Budgetmutatie beheer en onderhoud overnachtingshaven Spijk | 14 | 14 | 14 | 14 |
Budgetmutatie bijstandsuitkeringen | 1.170 | 1.170 | 1.170 | 1.170 |
Budgetmutatie doelgroepenvervoer | -214 | 0 | 0 | 0 |
Budgetmutatie leerlingenvervoer | 29 | 0 | 0 | 0 |
Budgetmutatie onderwijsachterstandenbeleid | 135 | 135 | 135 | 135 |
Budgetmutatie verplichte jaarlijkse audit Wet politiegegevens (Wpg) | 10 | 8 | 8 | 8 |
Budgetmutatie Wet inburgering | 477 | 477 | 477 | 477 |
2. Actualisatie bestaand beleid | 9.569 | 4.963 | 5.074 | 4.955 |
Actualisatie fasering plan woningbouw | -375 | 0 | 0 | 0 |
Actualisatie investering herontwikkeling Vestersbos - voorbereiding schoolgebouw | 54 | -16 | -16 | -16 |
Actualisatie investeringen bedrijfswagens | -104 | 0 | 0 | 0 |
Actualisatie investeringen en budgetten vastgoed | 84 | 76 | 76 | 56 |
Actualisatie investeringen hardware werkplekken | -14 | 0 | 0 | 0 |
Actualisatie investeringen herinrichting Babberichseweg en parkeerterrein centrum/Babberichseweg | -11 | 0 | 0 | 0 |
Actualisatie investeringen openbaar groen | 0 | -2 | 2 | 0 |
Actualisatie investeringen openbare verlichting en verkeersregelinstallaties | -3 | 0 | 0 | 0 |
Actualisatie investeringen revitaliseringsprojecten wegen | 0 | -59 | 51 | 68 |
Actualisatie investeringen ruimtelijke ontwikkeling (programma 2) | 0 | 0 | 0 | -9 |
Actualisatie investeringen ruimtelijke ontwikkeling (programma 3) | 0 | 0 | -17 | -25 |
Actualisatie investeringen uitvoering aanleg 2e viaduct 7Poort en vervanging fietstunnel onder de weg 7Poort | -67 | -6 | -16 | 2 |
Actualisatie investeringen wegen | -54 | 0 | 0 | 0 |
Actualisering fasering project advies en begeleiding project A12/A15 | -370 | -50 | 100 | 0 |
Budgetmutatie aanpak en prioritering recreatiepark Rhederlaagse Meren | 65 | 0 | 0 | 0 |
Budgetmutatie accountantskosten | 25 | 25 | 25 | 25 |
Budgetmutatie bezwaar- en beroepschriften WOZ | 140 | 0 | 0 | 0 |
Budgetmutatie bijzondere bijstand en vroegsignalering | 112 | 0 | 0 | 0 |
Budgetmutatie doorontwikkeling Turmac Cultuur fabriek (TCF) | 75 | 0 | 0 | 0 |
Budgetmutatie Europese richtlijn energieprestatie gebouwen (EPBD III) | 6 | 6 | 6 | 6 |
Budgetmutatie inhuur interim griffier | 42 | 0 | 0 | 0 |
Budgetmutatie Integraal Huisvestingsplan (IHP) onderwijshuisvesting | 101 | 0 | 0 | 0 |
Budgetmutatie opstellen lokale ontwikkelstrategie | -41 | 14 | 14 | 14 |
Budgetmutatie opstellen mobiliteitsvisie | 50 | 0 | 0 | 0 |
Budgetmutatie opstellen nota parkeerbeleid | 30 | 0 | 0 | 0 |
Budgetmutatie opvang ontheemden Oekraïne | 5.400 | 0 | 0 | 0 |
Budgetmutatie opvang zwerfdieren | 51 | 83 | 87 | 87 |
Budgetmutatie organisatie verkiezingen | 30 | 0 | 30 | 30 |
Budgetmutatie uitvoering Wet gemeentelijke antidiscriminatievoorziening | 5 | 5 | 5 | 5 |
Budgetmutatie vervolgonderzoek 'Herinrichting sportpark Hengelder' | 105 | 0 | 0 | 0 |
Budgetmutatie zorgkosten Wmo en Jeugd | 3.544 | 4.725 | 4.725 | 4.725 |
Dorpendeal Lathum later | -450 | 0 | 0 | 0 |
Eerder beschikbaar gesteld budget actieplan synergiemaatregelen FOZ | -15 | 0 | 15 | 0 |
Eerder beschikbaar gesteld budget actualiseren woonvisies | 10 | 0 | 0 | 0 |
Eerder beschikbaar gesteld budget compact maken centrum Zevenaar | 41 | 0 | 0 | 0 |
Eerder beschikbaar gesteld budget grondruil Prins Clauslaan Giesbeek | 28 | -28 | 0 | 0 |
Eerder beschikbaar gesteld budget integraal groenbestek Zevenaar noord-midden-zuid | 113 | 0 | 0 | 0 |
Eerder beschikbaar gesteld budget minimabeleid - minima effect rapportage | 15 | 0 | 0 | 0 |
Eerder beschikbaar gesteld budget organisatieontwikkeling | 490 | 0 | 0 | 0 |
Eerder beschikbaar gesteld budget pilot inzet jeugdboa's | 45 | 0 | 0 | 0 |
Eerder beschikbaar gesteld budget publieksbereik tempellocatie Herwen-Hemeling | 12 | 0 | 0 | 0 |
Eerder beschikbaar gesteld budget rechtmatigheidsverantwoording | 100 | 0 | 0 | 0 |
Eerder beschikbaar gesteld budget uitbreiden online dienstverlening | 78 | 0 | 0 | 0 |
Eerder beschikbaar gesteld budget uitvoeringsprogramma 2023-2025 bestemmingsreserve duurzaamheid | -232 | 188 | 0 | 0 |
Eerder beschikbaar gesteld budget verbeteren speel- en ontmoetingsplekken voor jong en oud | 25 | -25 | 0 | 0 |
Gemeentelijke bijdrage vier molens 2024 | -8 | -8 | -8 | -8 |
Onderzoek wonen en zorg | -6 | -6 | -6 | -6 |
Specifieke uitkeringen t.b.v. bibliotheekvoorzieningen | 197 | 0 | 0 | 0 |
Subsidie "Project Erfgoed telt" | 5 | 0 | 0 | 0 |
Subsidie klompenpaden Giesbeek | 56 | 0 | 0 | 0 |
Subsidie overdracht bodemtaken | 24 | 0 | 0 | 0 |
Subsidie ZonMw GGD in de wijk | 160 | 40 | 0 | 0 |
Uitvoeringskosten Omgevingswet | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. Nieuw beleid | 132 | 0 | 0 | 0 |
Lokale teams in het kader van de hervormingsagenda | 120 | 0 | 0 | 0 |
Onderzoek ontwikkeling Filmhuis | 12 | 0 | 0 | 0 |
Totaal 1e voortgangsrapportage - Lasten | 12.172 | 7.776 | 7.886 | 7.768 |
Totaal mutaties 1e VGR voor bestemming | -3.480 | -4.950 | -5.431 | -4.105 |
Mutaties reserves | ||||
Onttrekkingen | -1.156 | 13 | 115 | 0 |
Toevoegingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal mutaties reserves | -1.156 | 13 | 115 | 0 |
Totaal mutaties 1e VGR na bestemming | -4.636 | -4.937 | -5.316 | -4.105 |
tableCell49 | tableCell50 | tableCell51 | tableCell52 | |
tableCell44 | tableCell45 | tableCell46 | tableCell47 | |
TOELICHTING MUTATIES IN DE EXPLOITATIE | tableCell39 | tableCell40 | tableCell41 | tableCell42 |
Mutaties exploitatie (bedragen x € 1.000) | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 |
1. Autonome ontwikkelingen | ||||
Algemene uitkering - decembercirculaire 2023 | -625 | -123 | 0 | 0 |
In de decembercirculaire 2023 is de uitkeringsfactor vanwege een actualisatie van maatstaven geactualiseerd. Voor Zevenaar levert dit een nadeel voor 2024 op van € 500.000. Daarnaast zijn voor een beperkt aantal maatstaven de aantallen definitief geworden. Een nadeel in 2024 en 2025 van € 125.000 respectievelijk € 123.000. Per saldo een resultaat voor 2024 van -/- € 625.000 en voor 2025 van -/- € 123.000. | ||||
Algemene uitkering - septembercirculaire 2023 | 580 | 133 | -421 | 787 |
In RIB 2023-065 hebben wij u geïnformeerd over de gevolgen van de septembercirculaire 2023 voor de gemeente Zevenaar. De belangrijkste mutaties zijn: | ||||
Algemene uitkering - septembercirculaire 2023 hervormingsagenda jeugd | 0 | 0 | 100 | 100 |
De compensatie voor de jeugdzorg is na de meicirculaire 2023 naar beneden bijgesteld. Het Rijk heeft een deel van de compensatie uit de algemene uitkering gehaald en dat bedrag voor uitvoering van de hervormingsagenda overgeheveld naar het ministerie van VWS. Een structureel voordeel vanaf 2026 van € 100.000. | ||||
Bijdrage GR VGGM - Rijksvaccinatieprogramma | -9 | -9 | -9 | -9 |
Vanaf december 2019 krijgen zwangere vrouwen maternale kinkhoestvaccinatie aangeboden door de Rijksoverheid. Vanaf 1 januari 2024 is de uitvoering van deze maternale kinkhoestvaccinatie formeel overgedragen aan de gemeenten. De maternale kinkhoestvaccinatie is toegevoegd aan de opsomming van vaccinaties in het Rijksvaccinatieprogramma (RVP). In de septembercirculaire 2023 zijn de bijbehorende middelen voor de uitvoering van de maternale kinkhoestvaccinatie aan het gemeentefonds toegevoegd aan het cluster Sociale basisvoorzieningen. De uitvoering is opgedragen aan de GR VGGM, waardoor de bijdrage m.i.v. 2024 structureel wordt verhoogd met afgerond € 9.000 (nadeel). | ||||
Bijdrage MGR sociaal domein Centraal Gelderland | 71 | 0 | 0 | 0 |
De begroting van de gemeenschappelijke regeling voor de module WgSW daalt in 2024 voor de deelnemende gemeenten met in totaal € 682.000, als gevolg van een hoger dan begrootte uitstroom in 2023 en lagere loonkostenstijging dan begroot in 2023. Daarnaast is de verdeling van de gemeentelijke bijdrage, conform de regeling, aangepast voor de gewijzigde begroting op basis van het aantal arbeidsjaren per gemeente op 30/10/2023. Voor 2024 wordt gerekend met dezelfde verdeling op basis van een gelijkmatige uitstroom voor alle gemeenten. Het voordeel voor Zevenaar voor de module WgSW bedraagt € 82.700. | ||||
Bijdrage MGR sociaal domein Centraal Gelderland / module Onderwijs (RBL) | -3 | 0 | 0 | 0 |
De begroting van de MGR voor de module 'Onderwijs (RBL)' is voor 2024 gewijzigd als gevolg van het doorvoeren van de 2e fase van de aangepaste formatierichtlijn. De aanpassing betekent voor het aandeel van Zevenaar in 2024 een eenmalig nadeel van € 3.000. | ||||
Bijdrage SW aanwijsbesluit 2024 | 90 | 0 | 0 | 0 |
De bijdrage per fte voor 2024 van gemeenten voor het materieel werkgeverschap Wsw aan Scalabor is verlaagd (van € 2.601 naar € 2.338 per fte) omdat de in eerdere jaren door gemeenten verstrekte bijdragen voor corona- en energiecompensatie niet volledig zijn ingezet. Het incidenteel voordeel in 2024 bedraagt afgerond € 90.000. | ||||
Budgetmutatie beheer en onderhoud overnachtingshaven Spijk | -14 | -14 | -14 | -14 |
Het beheer en onderhoud van de overnachtingshaven in Spijk is overgedragen vanuit het ministerie van Verkeer en waterstaat naar de gemeente. Dit heeft een structureel nadelig effect van € 14.000 op de begroting vanaf 2024. | ||||
Budgetmutatie bijstandsuitkeringen | 0 | 0 | 0 | 0 |
De raming van de uitkeringslasten en de baten (BUIG bijdrage van het Rijk) is geactualiseerd. Hierbij is uitgegaan van de voorlopige bijdrage van het Rijk voor 2024. Wij ramen structureel € 1.170.000 aan extra lasten en baten. Per saldo een budgettair neutrale wijziging. | ||||
Budgetmutatie doelgroepenvervoer | 214 | 0 | 0 | 0 |
De bijdrage aan de BVO DRAN wordt aangepast aan de aangepaste meerjarenbegroting 2024 van de BVO DRAN. In totaal dalen de kosten hierdoor met € 235.000 (Wmo-vraagafhankelijk vervoer € 93.000, Wmo-vervoer dagbesteding € 119.000 en jeugdvervoer € 23.000). De daling wordt verklaard door de aanbesteding van het Wmo-vervoer, door een daling van genoemde onderdelen van het doelgroepenvervoer eind 2023 en een daling van de NEA-index (index vervoerskosten). | ||||
Budgetmutatie leerlingenvervoer | -29 | 0 | 0 | 0 |
De bijdrage aan de BVO DRAN wordt aangepast aan de aangepaste meerjarenbegroting 2024 van de BVO DRAN. De bijdrage in 2024 daalt met € 31.000 door een daling van het leerlingenvervoer via de BVO DRAN en een daling van de NEA-index (index vervoerskosten). Daarnaast verwachten wij dat de stijging van het vervoer in natura uit de 2e VGR 2023 zich ook in 2024 voordoet. Hierdoor stijgen deze kosten met € 60.000. Deze stijging komt door ‘verplaatsing’ van het leerlingenvervoer via de BVO DRAN naar bekostiging van het leerlingenvervoer via openbaar vervoer en door de aanhoudende stijging van het aantal leerlingen in het leerlingenvervoer. Per saldo een eenmalig nadeel in 2024 op leerlingenvervoer van € 29.000. | ||||
Budgetmutatie onderwijsachterstandenbeleid | 0 | 0 | 0 | 0 |
De rijksbijdrage (specifieke uitkering) voor het onderwijsachterstandenbeleid wordt jaarlijks geactualiseerd op basis van de door het CBS bepaalde achterstandsscore van elke gemeente. De ramingen voor 2024 e.v. jaren zijn hierop aangepast. Wij ramen structureel € 135.000 aan extra lasten en baten. Per saldo een budgettair neutrale wijziging. | ||||
Budgetmutatie verplichte jaarlijkse audit Wet politiegegevens (Wpg) | -10 | -8 | -8 | -8 |
Voor organisaties die boa’s in dienst hebben en daarbij opsporingstaken uitvoeren, is de toegankelijkheid van bevoegde medewerkers tot politiegegevens van belang. Bij deze opsporingstaken is de Wpg van toepassing. Volgens deze wet zijn wij verplicht om ieder jaar een interne audit uit te voeren en elke vier jaar een externe audit. Ook de interne audit wordt uitgevoerd door een externe partij. Wij waren niet op de hoogte van deze verplichting. Om die reden zijn deze kosten nog niet eerder in de begroting opgenomen. Een structureel nadeel vanaf 2024 van € 10.000 aflopend naar € 8.000 vanaf 2025. | ||||
Budgetmutatie Wet inburgering | 0 | 0 | 0 | 0 |
De voorlopige rijksbijdrage (specifieke uitkering) voor de Wet inburgering wordt jaarlijks geactualiseerd op basis van de geprognostiseerde taakstelling van het aantal asielstatushouders dat inburgeringsplichtig is. De ramingen voor 2024 e.v. jaren zijn hierop aangepast. Wij ramen structureel € 477.000 aan extra lasten en baten. Per saldo een budgettair neutrale wijziging. | ||||
Dividend Alliander | 287 | 0 | 0 | 0 |
In de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van 17 april 2024 is het voorstel tot uitkering van het reguliere dividend over het boekjaar 2023 van € 120,3 miljoen ter vaststelling aan de aandeelhouders voorgelegd. | ||||
2. Actualisatie bestaand beleid | ||||
Actualisatie fasering plan woningbouw | 375 | 0 | 0 | 0 |
In 2024 verwachten wij dat € 375.000 minder uit de bestemmingsreserve woningbouw wordt onttrokken dan oorspronkelijk begroot. Per saldo een budgettair neutrale wijziging. | ||||
Actualisatie investering herontwikkeling Vestersbos - voorbereiding schoolgebouw | -54 | 16 | 16 | 16 |
Nu de raad heeft besloten dat op locatie Vesterbos 4 woningbouw gaat plaatsvinden sluiten wij het voorbereidingsbudget af. Er moet een eenmalige afschrijving plaatsvinden voor de kosten die zijn gemaakt voor deze locatie met betrekking tot de voorbereiding van een schoolgebouw. De kapitaallasten vallen hiermee echter ook vrij. Een eenmalig nadeel in 2024 van € 54.000, een voordeel in de jaren 2025 tot en met 2028 van € 16.000. | ||||
Actualisatie investering Rivierklimaatpark IJsselpoort | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vanuit het project Rivierklimaatpark IJsselpoort zijn er voor gemeente Zevenaar twee belangrijke speerpunten voor Rhederlaag: het vergroten van de verkeersveiligheid van de Marsweg en het versterken van de gebiedsentree aan de Koestraat. Voor aanpassing van de Marsweg is er vanuit provincie en gemeente gezamenlijk een budget beschikbaar van € 2.400.000 (50/50 verdeling). | ||||
Actualisatie investeringen afval en storting in de voorziening afval | 0 | 0 | 0 | 0 |
We hebben de afval gerelateerde investeringsbudgetten nagelopen. In verband met het niet afsluiten van twee investeringsbudgetten afval worden de kapitaallasten in 2024 gecorrigeerd. Dit bedrag van € 113.000 wordt gestort in de voorziening afval. Per saldo een budgettair neutrale wijziging. | ||||
Actualisatie investeringen bedrijfswagens | 104 | 0 | 0 | 0 |
De investeringen van de bedrijfswagens (servicewagens) zijn beoordeeld. Als gevolg van latere levering dan verwacht sluiten we deze investeringsbudgetten niet af en worden de kapitaallasten in 2024 | ||||
Actualisatie investeringen en budgetten vastgoed | -80 | -71 | -72 | -52 |
De vastgoed gerelateerde budgetten hebben we nagelopen en opnieuw geraamd. Zo stijgen de huurkosten van het steunpunt in Zevenaar noord in verband met personele voorzieningen en opslag van materiaal/gereedschappen, hetgeen onnodige reisbewegingen voorkomt. Verhoging van de huur van diverse panden waaronder Gezondheidscentrum Markt 5 Lobith en Raadhuisplein 14 en 1d Zevenaar. Daarnaast zijn de gaskosten van de gebouwen en de belastingen van het sportbedrijf geactualiseerd. Dit heeft per saldo een negatief effect in 2024 van € 80.000, in 2025 en 2026 € 72.000 en vanaf 2027 € 52.000. | ||||
Actualisatie investeringen hardware werkplekken | 14 | 0 | 0 | 0 |
De planning van de uitgaven van de investeringen in hardware van werkplekken is aangepast. Dit leidt tot een voordeel in de afschrijvingslasten in 2024 van € 14.000 en een even groot nadeel in 2028. | ||||
Actualisatie investeringen herinrichting Babberichseweg en parkeerterrein centrum/Babberichseweg | 11 | 0 | 0 | 0 |
Voor de herinrichting Babberichseweg is in de kadernota 2018 € 75.000 en op 26 januari 2022 door de raad € 443.000 beschikbaar gesteld voor de reconstructie van de Babberichseweg. Onderdeel van dit project is de herinrichting van het parkeerterrein centrum/Babberichseweg. Het bedrag van € 518.000 rekenen wij toe aan de herinrichting van het parkeerterrein. Dit project wordt apart geregistreerd. Om die reden hevelen wij € 518.000 over van project herinrichting Babberichseweg naar herinrichting parkeerterrein centrum/Babberichseweg. Daarnaast worden deze projecten pas in 2024 afgesloten. Een eenmalig voordeel op de afschrijvingslasten in 2024 van € 11.000. | ||||
Actualisatie investeringen openbaar groen | -10 | -8 | -12 | -10 |
De openbaar groen gerelateerde investeringsbudgetten hebben we nagelopen en opnieuw geraamd. Met betrekking tot de Gimbornhof heeft de betrokken partij zich teruggetrokken waardoor de verwachting is dat dit in 2025 wordt afgerond en derhalve wordt een deel van het budget verplaatst naar 2025. Het investeringsbudget voor de uitbreiding van bomen voor eerstgeborene wordt van 2026 naar 2024 verplaatst. Tot slot worden de baten voor tuinonderhoud (bij overgang van publiek naar particulier terrein) ten dele (€ 10.000) afgeraamd. | ||||
Actualisatie investeringen openbare verlichting en verkeersregelinstallaties | 3 | 0 | 0 | 0 |
We hebben de openbare verlichting en verkeersregelinstallaties gerelateerde investeringsbudgetten nagelopen. In verband met het niet afsluiten van een investeringsbudget worden de kapitaallasten in 2024 gecorrigeerd. Dit heeft een eenmalig positief effect in 2024 van € 3.000 in programma 2. | ||||
Actualisatie investeringen revitalisering riolering | 0 | 0 | 0 | 0 |
De riool gerelateerde investeringen die betrekking hebben op de revitaliseringsprojecten hebben we nagelopen en een aantal opnieuw geraamd. De werkzaamheden met betrekking tot de revitaliseringsprojecten rondom Bloemenkamp en Pannerden hebben we naar voren (2025) gehaald. Voor Kop van Tolkamer schuift een deel van de werkzaamheden door naar 2025. Voor Lobith-Zuid naar 2025 en 2026 en voor Lobith-Noord van 2024 naar 2026. Dit leidt tot de volgende resultaten in programma 7. In 2025 een positief resultaat van € 62.000, in 2026 van € 11.000 en in 2027 een negatief resultaat van € 50.000. Bovenstaande wijzigingen verrekenen we binnen de voorziening riolering. | ||||
Actualisatie investeringen revitaliseringsprojecten wegen | 0 | 59 | -51 | -68 |
De wegen-gerelateerde investeringen hebben we nagelopen en een aantal opnieuw geraamd. De werkzaamheden met betrekking tot de revitaliseringsprojecten rondom Bloemenkamp en Pannerden hebben we naar voren (2025) gehaald. Voor Kop van Tolkamer schuift een deel van de werkzaamheden door naar 2025. Voor Lobith-Zuid naar 2025 en 2026 en voor Lobith-Noord van 2024 naar 2026. Daarnaast verwachten we dat de werkzaamheden van fietspad Geitenwaard in 2025 plaatsvinden in plaats van 2024. Dit leidt tot een eenmalig positief resultaat in 2025 van € 59.000 (programma 2: € 51.000 programma 5: € 8.000) een eenmalig negatief resultaat in 2026 € 51.000 (programma 2: € 47.000 programma 5: € 4.000) en een eenmalig negatief resultaat in 2027 van € 68.000 (programma 2: € 59.000 programma 5: € 9.000) | ||||
Actualisatie investeringen riolering | 0 | 0 | 0 | 0 |
De riool-gerelateerde investeringen hebben we nagelopen en waar gewenst de raming geactualiseerd. In verband met het niet afsluiten van investeringsbudgetten van bijvoorbeeld Angerlo en herstel duikers, hebben we de kapitaallasten in 2024 gecorrigeerd. | ||||
Actualisatie investeringen ruimtelijke ontwikkeling (programma 2) | 0 | 0 | 0 | 9 |
Wij hebben de startdatum van twee investeringsprojecten met 1 jaar in de tijd verschoven. Het gaat hierbij "Monitoring geluid/fijnstof/trillingen A12/A15 en "Gebiedsopgave Babberich met Witte Kruis". Deze projecten zijn afhankelijk van externe besluitvorming. Daarnaast wordt de startdatum van twee andere investeringsprojecten met 2 jaar verschoven. Het gaat hierbij om "Planvorming herinrichting Edisonstraat" en "Planvorming herinrichting Mercurion". Bovenstaande heeft een eenmalig voordeel van de kapitaallasten tot gevolg in 2027 en 2028 van € 9.000 respectievelijk € 25.000. | ||||
Actualisatie investeringen ruimtelijke ontwikkeling (programma 3) | 0 | 0 | 17 | 25 |
Door het uitblijven van een beslissing over het project ViA15 schuift de start van het project Herinrichting Edisonstraat / Doesburgseweg twee jaar door. Wij verwachten te starten met de uitvoering in 2026. In 2024 vindt de planvorming en de afstemming met de omgeving plaats. Het jaar erop worden de bestekken gemaakt en gestart met de aanbesteding. De realisatie wordt verwacht in 2026. Voor het project "Toekomstbestendig bedrijventerrein Hengelder/Tatelaar" gaan we dit jaar samen met de stuurgroep van ondernemers een vereniging opzetten en de aanbesteding opstarten voor een parkmanager. | ||||
Actualisatie investeringen uitvoering aanleg 2e viaduct 7Poort en vervanging fietstunnel onder de weg 7Poort | 67 | 6 | 16 | -2 |
Door het uitblijven van een beslissing over het project ViA15 kunnen een aantal onderdelen die opgenomen zijn in het budget van "aanleg 2e viaduct 7Poort" nog niet worden uitgevoerd. Het gaat om het doortrekken van de verharding zijde Hengelderweg, het aanpassen en realiseren van de aansluiting van het viaduct op de Hengelderweg en tijdelijke maatregelen in afwachting van de realisatie van de definitieve herinrichting van de Hengelderweg. Om die reden stellen wij voor de resterende middelen (€ 225.842) toe te voegen aan het investeringsbudget "Vervanging fietstunnel onder de weg 7Poort". De werkzaamheden kunnen dan gecombineerd worden met dit project dat ook vertraging oploopt in afwachting van de uitspraak over het project ViA15. Door de vertraging een eenmalig voordeel van de afschrijvingslasten in 2024 van € 67.000, in 2025 van € 6.000 en in 2026 van € 16.000. Door het samenvoegen een structureel nadeel vanaf 2027 van € 2.000. | ||||
Actualisatie investeringen wegen | 54 | 0 | 0 | 0 |
In verband met het niet afsluiten van investeringsbudgetten hebben we de kapitaallasten in 2024 gecorrigeerd. Dit betreft bijvoorbeeld de investeringsbudgetten van revitalisatie Angerlo, reconstructie Arnhemseweg en het Raadhuisplein. Dit heeft per saldo een eenmalig positief resultaat in 2024 van € 54.000 in programma 2. | ||||
Actualisering fasering project advies en begeleiding project A12/A15 | 400 | 50 | -100 | 0 |
Het uitblijven van een uitspraak over het project ViA15 betekent dat het project A12/A15 vertraging oploopt. Om die reden verwachten wij dat de advisering en begeleiding van het project A12/A15 pas vanaf 2026 daadwerkelijk zal gaan lopen. Om die reden passen wij de fasering van de kosten aan. Een voordeel in 2024 € 400.000, in 2025 een voordeel van € 50.000 en in 2026 een nadeel van € 100.000. Per saldo is het een budgettair neutrale wijziging omdat dekking plaatsvindt uit de bestemmingsreserve Advies en begeleiding project A12/A15. | ||||
Budgetmutatie aanpak en prioritering recreatiepark Rhederlaagse Meren | -65 | 0 | 0 | 0 |
Om het project Rhederlaagse Meren goed vorm te geven is het noodzakelijk om capaciteit te labelen. Voor de rol van projectleider is in eerste instantie 8 uur per week nodig voor een periode van 2 jaar. We vragen nu voor 2024 €50.000 aan voor de functie van projectleider vanuit OOV. | ||||
Budgetmutatie accountantskosten | -25 | -25 | -25 | -25 |
De te verwachten accountantskosten over het boekjaar 2023 overstijgen het budget. De toename van het aantal SISA regelingen is de belangrijkste oorzaak. Vanaf 2024 een structureel nadeel van € 25.000. | ||||
Budgetmutatie bezwaar- en beroepschriften WOZ | -140 | 0 | 0 | 0 |
Op het budget van de wet WOZ (Wet Waardering Onroerende Zaken) verwachten wij in 2024 een nadeel van € 140.000. Het gaat om werkzaamheden vanwege het grote aantal beroepszaken WOZ (ruim 50), vervolgwerkzaamheden naar aanleiding van het hoge aantal bezwaarschriften in 2023 en extra handelingen c.q. controlewerkzaamheden van de in dit jaar ingekomen bezwaren. We zijn genoodzaakt tot extra ondersteuning in de vorm van inhuur. Ook verwachten wij ondanks de gewijzigde proceskostenvergoeding meer (verplichte) kosten te moeten betalen. De bezwaren zien we met name bij de no-cure-no-pay bedrijven die namens belastingplichtigen bezwaren indienen en hier een winstmodel van maken. | ||||
Budgetmutatie bijzondere bijstand en vroegsignalering | -112 | 0 | 0 | 0 |
Het kabinet stelt in totaal € 200 miljoen voor de jaren 2022 tot en met 2024 beschikbaar om een stapeling van sociale en maatschappelijke problemen als gevolg van de hoge inflatie te voorkomen. Van dit bedrag is er in 2023 in totaal € 50 miljoen via het gemeentefonds aan gemeenten beschikbaar gesteld (meicirculaire 2023). Voor 2024 is ook in totaal € 50 miljoen via het gemeentefonds aan gemeenten beschikbaar gesteld (Septembercirculaire 2023/cluster Participatie). De extra middelen (incidenteel voor 2024: € 112.000) zijn toegevoegd aan het budget 'minimabeleid'. Per saldo budgettair neutraal in combinatie met de algemene uitkering. | ||||
Budgetmutatie doorontwikkeling Turmac Cultuur fabriek (TCF) | -75 | 0 | 0 | 0 |
In 2023 hebben wij een evaluatie gehouden over de exploitatie van de TCF. Hier is een aantal adviezen uitgekomen voor verbetering van de exploitatie. Op woensdag 3 april bent u hierover al geïnformeerd tijdens de informatieve raadsbijeenkomst. We hebben voor 2024 extra financiële middelen nodig (€ 75.000). Dit wordt ingezet voor extra ondersteuning en het opvragen van externe adviezen. De verwachting is dat we deze investering de komende jaren terugverdienen. Een eenmalig nadeel in 2024 van € 75.000. | ||||
Budgetmutatie Europese richtlijn energieprestatie gebouwen (EPBD III) | -6 | -6 | -6 | -6 |
Op 10 maart 2020 is de tweede herziening van de Europese richtlijn energieprestatie van gebouwen (EPBD III) geïmplementeerd. Deze richtlijn stelt vanaf 2023 technische eisen aan de energieprestaties van de technische bouwsystemen. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het toezicht en de handhaving. Hiervoor is begin 2024 een aanvullende opdracht aan ODRA verstrekt. In de septembercirculaire 2023 is hiervoor een taakmutatie opgenomen vanaf 2023 van € 6.000. Een structureel nadeel vanaf 2024 van € 6.000. | ||||
Budgetmutatie inhuur interim griffier | -42 | 0 | 0 | 0 |
Onze huidige griffier is voorgedragen als burgemeester van Mook en Middelaar. We huren de komende maanden een interim griffier in. De extra lasten in 2024 ramen wij op € 42.000. | ||||
Budgetmutatie Integraal Huisvestingsplan (IHP) onderwijshuisvesting | -101 | 0 | 0 | 0 |
In 2023 is incidenteel extra budget (€ 60.000) beschikbaar gesteld voor het actualiseren van het IHP (Integraal Huisvestingsplan onderwijs), waarvan € 12.000 is ingezet. Voor het proces t.b.v. het IHP is een basis gelegd die we in 2024 verder uitwerken om tot een nieuw IHP 2025-2050 te komen. Daarnaast is in 2023 voor het uit te voeren onderzoek en organiseren van bijeenkomsten naar verduurzaming van onze schoolgebouwen, een incidenteel budget van € 25.000 beschikbaar gesteld. Wegens onvoorziene omstandigheden is het onderzoek naar duurzaamheid niet gestart. Het proces om tot een nieuw IHP te komen strekt zich uit over meerdere jaren en vraagt extra aandacht in verband met de geplande woningbouw voor de komende jaren en de mogelijke consequenties voor onderwijshuisvesting in met name Zevenaar en Babberich. Het restant budget 2023 is niet toereikend. O.b.v. offertes is incidenteel voor 2024 een bedrag nodig van € 76.000 (inclusief het restant budget van 2023 ad. € 48.000) voor het IHP en € 25.000 voor het uit te voeren onderzoek naar verduurzaming. Per saldo een eenmalig nadeel in 2024 van € 101.000. | ||||
Budgetmutatie opstellen lokale ontwikkelstrategie | 41 | -14 | -14 | -14 |
In het kader van een (Europese) subsidieregeling die is bedoeld voor projecten gericht op het versterken van het landelijk gebied (LEADER 2023-2027) is bestuurlijk commitment uitgesproken om medewerking te verlenen aan de totstandkoming van een lokale ontwikkelstrategie voor de vijf gemeenten in de Liemers. In de kadernota 2024 is hiervoor € 275.000 beschikbaar gesteld met een fasering van 5 jaar. De fasering zal nu in 4 jaar plaatsvinden. De totale bijdrage blijft gelijk. Een eenmalig voordeel in 2024 van € 41.000 en een eenmalig nadeel in 2025, 2026 en 2027 van € 14.000 per jaar. | ||||
Budgetmutatie opstellen mobiliteitsvisie | -50 | 0 | 0 | 0 |
In de begroting 2023-2026 is voor 2024 een bedrag van € 26.000 beschikbaar gesteld voor het omvormen van het bestaande gemeentelijk verkeers- en vervoersplan (GVVP) tot een bredere mobiliteitsvisie (inclusief enquête). Het uitgangspunt hierbij was dat het in 2020 vastgestelde GVVP voldoende input zou leveren om gemakkelijker (en goedkoper) dan gebruikelijk een mobiliteitsvisie op te stellen. Er zijn echter na afronding van het GVVP in de gemeente Zevenaar veel nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen (op de korte en lange termijn) bijgekomen die van invloed zijn op bereikbaarheid en mobiliteit en waar dus in de op te stellen mobiliteitsvisie aandacht voor moet zijn. Daarnaast zijn er ook nieuwe ontwikkelingen en ambities op het gebied van mobiliteit die nu meegenomen moeten worden. Hoewel het eerder leek dat een lager bedrag voldoende was, is dat door voorgaande niet meer het geval. Om tot deze beleidsnota te komen huren wij een bureau in die de visie met onze inbreng zal opstellen en intern laat toetsten. Daarnaast zal het bureau ondersteunen bij de afstemming met belangengroepen, college en raad. De totale verwachte kosten bedragen € 76.000. Een eenmalig nadeel in 2024 van € 50.000. | ||||
Budgetmutatie opstellen nota parkeerbeleid | -30 | 0 | 0 | 0 |
De parkeernota is een vervolg op de afgeronde evaluatie van het parkeerbeleid. De parkeernota bevat de visie van de gemeente Zevenaar op parkeren en de daarbij behorende normen en maatregelen. In de parkeernota worden vragen beantwoord zoals: hoe gaan we om met parkeren en de parkeernormen, hoeveel ruimte bieden we aan de auto, waar vindt parkeren plaats en waar niet, waar is het gratis en waar gereguleerd? Is er voldoende overschot aan parkeren om ruimte te bieden aan ontwikkelingen zoals woningbouw (nieuwe locaties en transformatie van detailhandel naar woningbouw). Hierbij leggen we nadrukkelijk een link met de op te stellen mobiliteitsvisie. Om tot deze beleidsnota te komen huren wij een adviesbureau in die de nota met onze inbreng zal opstellen en intern laat toetsten. Daarnaast zal het bureau ondersteunen bij de afstemming met belangengroepen, college en raad. De totale kosten hiervoor zijn € 30.000. Een eenmalig nadeel in 2024 van € 30.000. | ||||
Budgetmutatie opvang ontheemden Oekraïne | 0 | 0 | 0 | 0 |
Op basis van de huidige opvanglocaties en de daarin opgevangen vluchtelingen uit Oekraïne ramen wij hierbij zowel de uitgaven als de rijkscompensatie. De verwachting is dat alle kosten door het Rijk worden vergoed. Wij ramen de baten en lasten op € 5.400.000. Per saldo is deze raming budgettair neutraal. | ||||
Budgetmutatie opvang zwerfdieren | -51 | -83 | -87 | -87 |
Samen met acht andere gemeenten is met stichting dierentehuis Arnhem en omstreken met ingang van 1 januari 2024 een nieuwe overeenkomst gesloten voor de periode van tien jaar, daarna stilzwijgend te verlengen met maximaal vier maal gedurende 5 jaar. Op basis van de begroting 2024-2026 van het dierentehuis is de bijdrage voor Zevenaar in 2024 € 85.000, in 2025 € 117.000 en vanaf 2026 € 121.000. Een structureel nadeel vanaf 2024 van € 51.000 oplopend naar een structureel nadeel vanaf 2026 van € 87.000. | ||||
Budgetmutatie organisatie verkiezingen | -30 | 0 | -30 | -30 |
Door nieuwe wettelijke verplichtingen zien we dat de kosten van de organisatie van de verkiezingen toenemen. Daarnaast zien we ook een toename van de kosten van het drukwerk en de portokosten. Er wordt een bedrag van € 30.000 bijgeraamd. | ||||
Budgetmutatie uitvoering Wet gemeentelijke antidiscriminatievoorziening | -5 | -5 | -5 | -5 |
Overeenkomstig de Wet Gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen (WGA) zijn wij verplicht om te voorzien in een meldpunt discriminatie. Door aan te sluiten bij een antidiscriminatievoorziening (ADV) wordt hierin voorzien. Voor de financiering van de voorziening zijn middelen toegevoegd aan de algemene uitkering (6 mio in 2009 en 6,9 mio in 2021). Deze algemene uitkering wordt jaarlijks geïndexeerd waardoor er voor de uitvoering van de ADV het bedrag per inwoner € 0,89 bedraagt. Het beschikbaar budget is gebaseerd op een bedrag van € 0,77 per inwoner, waarbij geen rekening is gehouden met jaarlijkse indexeringen, waardoor bijstelling nodig is. Het structureel nadeel bedraagt € 5.000. | ||||
Budgetmutatie vervolgonderzoek 'Herinrichting sportpark Hengelder' | -105 | 0 | 0 | 0 |
Het rapport n.a.v. het verkennend onderzoek 'Herinrichting sportpark Hengelder' biedt te weinig informatie om op basis daarvan een onderbouwd voorstel ter besluitvorming voor te leggen. Dit vraagt om verdere uitwerking in de vorm van een voorlopig ontwerp, voorlopige kostenraming en het in beeld brengen van juridische en financiële consequenties. Het in 2023 beschikbare gestelde budget is niet volledig ingezet en wordt als voordeel (€ 23.000) in het resultaat van de jaarrekening 2023 verwerkt. De kosten voor het vervolgonderzoek bedragen € 105.000 (excl. btw.). | ||||
Budgetmutatie zorgkosten Wmo en Jeugd | -3.544 | -4.725 | -4.725 | -4.725 |
Regionaal is een onderzoek gedaan om te komen tot reële kostprijzen voor zorgproducten (Wmo en jeugd). Dit heeft geleid tot forse structurele tariefstijgingen. Ditzelfde beeld laten ook de landelijk ingekochte zorgproducten zien. Ook de effecten van deze prijsstijging zijn in deze begrotingswijziging meegenomen. | ||||
Dorpendeal Lathum later | 225 | 0 | 0 | 0 |
Voor het project Lathum later is voor de fase van onderzoek en voorbereiding een bedrag beschikbaar van € 800.000 (waarvan € 400.000 subsidie van de provincie Gelderland). Op basis van de uitkomsten van de fase van onderzoek en voorbereiding zal uit de te nemen stappen moeten blijken of tot een uitvoerbaar plan kan worden gekomen en/of welke aanvullende middelen hiervoor noodzakelijk zijn. Uit de voorbereiding blijkt dat de kosten voor deze fase aanzienlijk lager zullen uitvallen. Een eenmalig voordeel in 2024 van € 225.000. | ||||
Eerder beschikbaar gesteld budget actieplan synergiemaatregelen FOZ | 15 | 0 | -15 | 0 |
Door de vertraging van het project ViA15 loopt de opening van de outlet ook vertraging op. De synergiemeting kan daarom pas op z'n vroegst in 2026 gedaan worden. Een verschuiving van € 15.000 van 2024 naar 2026. Dekking vindt plaats uit de algemene reserve. | ||||
Eerder beschikbaar gesteld budget actualiseren woonvisies | -10 | 0 | 0 | 0 |
In de begroting 2023-2026 is € 75.000 beschikbaar gesteld in 2023 voor het actualiseren van de woonvisies. Eind 2023 resteerde hier nog € 22.000 en dit bedrag is ten gunste van het jaarrekeningresultaat gebracht. Echter er moeten in 2024 nog afrondende werkzaamheden worden uitgevoerd door het adviesbureau. De kosten hiervoor bedragen € 10.000. Een nadeel in 2024 van € 10.000. | ||||
Eerder beschikbaar gesteld budget compact maken centrum Zevenaar | -35 | 0 | 0 | 0 |
In 2023 werkten gemeente Zevenaar, Stichting Activiteiten Zevenaar (centrumondernemers) en de vastgoedeigenaren centrum Zevenaar onder leiding van het Kadaster samen aan het behoud van een aantrekkelijk centrumgebied Zevenaar. Dit resulteerde in het Toekomstperspectief Centrum Zevenaar. Het college heeft dit stuk als uitvoering van de Centrumvisie vastgesteld. Uitsluitend transformeren naar andere functies van winkelpanden is echter niet voldoende. Om het toekomstige centrumgebied vitaal te houden is meer regie nodig. Voor de start van de uitvoering van het vervolg compacter maken centrum Zevenaar is € 35.000 nodig als incidentele impuls. Hiervoor was in het coronaherstelplan budget beschikbaar. Door gebrek aan tijd en uitvoeringscapaciteit is dit budget echter niet volledig benut. In de jaarrekening 2023 vloeien de resterende middelen van het coronaherstelplan terug naar de algemene reserve. Het college gaat nu een vervolg geven aan dit traject en de nodige maatregelen treffen. Een eenmalig nadeel in 2024 van € 35.000. | ||||
Eerder beschikbaar gesteld budget grondruil Prins Clauslaan Giesbeek | -28 | 28 | 0 | 0 |
Woningstichting Plavei is van plan om aan de Prins Clauslaan 12 woningen te slopen en 14 levensloopbestendige woningen te realiseren. Om dit mogelijk te maken is de uitruil van gronden in eigendom van Plavei en de gemeente (groen) en de aanleg van elf parkeerplaatsen noodzakelijk. Doordat de bouw van de woningen eerder wordt gerealiseerd dan gepland, en daarmee de aanleg van elf openbare parkeerplaatsen naar voren schuift, stellen wij voor om het budget hiervoor van 2025 naar 2024 te halen. Dit is een eenmalig nadeel van € 28.000 in 2024 en een eenmalig voordeel van € 28.000 in 2025. | ||||
Eerder beschikbaar gesteld budget integraal groenbestek Zevenaar noord-midden-zuid | -113 | 0 | 0 | 0 |
Bij de aanbesteding van de drie integrale onderhoudsbestekken in 2023 is per abuis de aanneemsom over 2 jaren gelijk verdeeld over 2023 en 2024 terwijl de looptijd in 2023 37 weken was in plaats van 52 weken. Op basis van de aanneemsom van de drie integrale onderhoudsbestekken is in 2024 (op basis van 52 weken) € 113.000. | ||||
Eerder beschikbaar gesteld budget minimabeleid - minima effect rapportage | -15 | 0 | 0 | 0 |
Het incidenteel voor 2023 beschikbaar gestelde bedrag van € 15.000 voor een minima effect rapportage door het Nibud is niet ingezet en is uitgesteld naar 2024 in afwachting van de effecten van de in 2023 door het Rijk genomen maatregelen ter ondersteuning van de minima. Om het onderzoek in 2024 uit te voeren wordt voorgesteld het budget in 2024 beschikbaar te stellen. Een eenmalig nadeel in 2024 van € 15.000. | ||||
Eerder beschikbaar gesteld budget organisatieontwikkeling | -490 | 0 | 0 | 0 |
In de meerjarenbegroting 2023-2026 heeft u voor het jaar 2023 een budget van € 500.000 beschikbaar gesteld voor de gehele organisatieontwikkeling. Daar bovenop is door de Provincie Gelderland een subsidie Vitaal Bestuur beschikbaar gesteld van € 120.000. Dit brengt het totale budget op € 620.000. In 2023 zijn kosten gemaakt ter voorbereiding van de organisatieontwikkeling. Dit zijn onder meer de kosten van een organisatieadviesbureau. Op 8 november 2023 heeft u een akkoord gegeven voor de verdere doorontwikkeling. Vanaf dat moment zijn wij gestart met het werving- en selectietraject voor de domeinmanagers en deze is inmiddels afgerond. Een bedrag van € 490.000 is nog niet besteed en is bedoeld voor de verdere doorontwikkeling. In 2024 vragen we dit budget opnieuw aan en melden nu een nadeel van eenmalig € 490.000. | ||||
Eerder beschikbaar gesteld budget pilot inzet jeugdboa's | -45 | 0 | 0 | 0 |
In de begroting 2023-2027 is budget beschikbaar gesteld voor een pilot met de inzet van jeugdboa's. Deze pilot heeft in 2023 niet plaats kunnen vinden in verband met het ontbreken van externe deskundigheid. Betreffende firma heeft de gewenste inzet niet kunnen leveren. De pilot is nu gepland in de zomer van 2024. De kosten bedragen € 45.000. Een eenmalig nadeel in 2024 van € 45.000. | ||||
Eerder beschikbaar gesteld budget publieksbereik tempellocatie Herwen-Hemeling | -12 | 0 | 0 | 0 |
Het organiseren van tentoonstellingen met vondsten van het tempelcomplex Herwen-Hemeling neemt meer tijd in beslag dan verwacht. Van het in de tweede voortgangsrapportage 2022 toegekende budget van € 25.000 is in 2022 € 3.000 en in 2023 € 10.000 uitgegeven. Het restant bedrag van € 12.000 is in 2023 vrijgevallen ten gunste van het resultaat 2023. Wij vragen het resterende bedrag opnieuw aan voor 2024. Een eenmalig nadeel in 2024 van € 12.000. | ||||
Eerder beschikbaar gesteld budget rechtmatigheidsverantwoording | -100 | 0 | 0 | 0 |
Vanaf het verslagjaar 2023 zijn gemeenten voor de eerste keer verantwoordelijk voor het opstellen van de rechtmatigheidsverantwoording. Doordat het wetgevingstraject onduidelijk was tot eind 2023 en wij de meeste voorbereidende werkzaamheden zelf hebben kunnen uitvoeren is dit budget in 2023 niet nodig geweest. In 2024 stellen wij de eerste verantwoording op en hebben wij de eerste inzichten in de benodigde verbeteringen. In 2024 zetten wij de nog niet bestede middelen in om met de ervaringen en aanbevelingen versneld aan de slag te kunnen. Een eenmalig nadeel in 2024 van € 100.000. | ||||
Eerder beschikbaar gesteld budget uitbreiden online dienstverlening | -78 | 0 | 0 | 0 |
In het collegeprogramma is er voor 2023 een bedrag van € 80.000 beschikbaar gesteld voor het uitbreiden van de online dienstverlening. Het is niet gelukt om dit in 2023 al uit te voeren en daarom is een bedrag van € 78.000 vrijgevallen bij de jaarrekening van 2023. | ||||
Eerder beschikbaar gesteld budget uitvoeringsprogramma 2023-2025 bestemmingsreserve duurzaamheid | 232 | -188 | 0 | 0 |
In het uitvoeringsprogramma duurzaamheid dat u op 21 september 2022 heeft vastgesteld zijn diverse onderdelen opgenomen voor uitvoering in 2023, 2024 en 2025. Diverse onderdelen schuiven om diverse redenen door: In totaal een mutatie van € 232.000 voordelig eenmalig in 2024 en € 188.000 nadelig eenmalig in 2025. Dekking komt uit de bestemmingsreserve duurzaamheid. | ||||
Eerder beschikbaar gesteld budget verbeteren speel- en ontmoetingsplekken voor jong en oud | -25 | 25 | 0 | 0 |
Bij de begrotingsbehandeling 2024-2027 is de motie vitale en multifunctionele speelplaatsen voor jong en oud aangenomen. Hierbij wordt nadrukkelijk gekeken naar een bredere doelgroep waarbij ook rekening wordt gehouden met de behoefte van senioren om meer te bewegen en sociale contacten op te doen. Hierdoor krijgen deze beweegplekken een nieuwe maatschappelijke functie (inclusiviteit). Hiervoor wordt dit budget van € 25.000 van 2025 naar 2024 verschoven. Dit heeft een negatief effect op de begroting 2024 van € 25.000. | ||||
Gemeentelijke bijdrage vier molens 2024 | 8 | 8 | 8 | 8 |
Het was de verwachting dat de provinciale subsidie voor de instandhouding van monumentale molens vanaf 2024 zou komen te vervallen. Om die reden was hiervoor € 8.000 in onze begroting opgenomen. De regeling is echter weer opgenomen in het nieuwe coalitieakkoord 2023-2027 van de provincie Gelderland. Een structureel voordeel vanaf 2024 van € 8.000 per jaar. | ||||
Invorderingen bestuursdwang | 11 | 0 | 0 | 0 |
Wij ramen in 2024 een bedrag van € 11.000 voor opgelegde vorderingen bestuursdwang. Een eenmalig voordeel in 2024 van € 11.000. | ||||
Onderzoek wonen en zorg | 6 | 6 | 6 | 6 |
In de begroting is structureel budget opgenomen voor onderzoek wonen en zorg. Dit onderzoek wordt echter door de GMR uitgevoerd en is onderdeel van de inwonersbijdrage. Een structureel voordeel vanaf 2024 van € 6.000. | ||||
Specifieke uitkeringen t.b.v. bibliotheekvoorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Van het Rijk (ministerie van VWS) zijn specifieke uitkeringen ontvangen op grond van regeling 'Eenmalige specifieke uitkering en subsidies lokale bibliotheekvoorzieningen'. De specifieke uitkeringen zijn bestemd als tegemoetkoming in de kosten die gemeenten maken voor de oprichting van nieuwe bibliotheekvestigingen en het verbeteren of doorontwikkelen van bestaande beperkte bibliotheekvoorzieningen. De uitkeringen zijn verleend voor de periode 2024/2025 t.b.v. de bibliotheekvoorzieningen in de kernen Lobith (€ 100.000) en Pannerden (€ 52.000). | ||||
Subsidie "Project Erfgoed telt" | 0 | 0 | 0 | 0 |
Door het ministerie van onderwijs, cultuur en wetenschappen is in 2022 op grond van Erfgoed Telt aan de gemeente Zevenaar een subsidie toegekend van € 10.000 voor het opknappen van onze Joodse begraafplaats aan de Jacques Perkstraat in Zevenaar. Het project mag een looptijd hebben tot eind augustus 2025. Het restant bedrag ultimo 2023 ad € 5.000 wordt overgeheveld naar 2024. | ||||
Subsidie klompenpaden Giesbeek | 0 | 0 | 0 | 0 |
Met deze begrotingswijziging ramen wij het resterende bedrag aan ontvangen subsidies met betrekking tot de aanleg van de klompenpaden in Giesbeek. Voor 2024 is het besteedbare budget € 56.000. | ||||
Subsidie overdracht bodemtaken | 0 | 0 | 0 | 0 |
De provincie Gelderland heeft een bedrag van € 50.000 aan subsidie verstrekt voor de overdracht van bodemtaken naar de gemeente Zevenaar onder de Omgevingswet. De ODRA is in 2023 gestart met de uitvoering van het projectplan en gaat hier in 2024 mee verder. Hiervoor is nog € 24.000 beschikbaar. In 2025 moet de gemeente Zevenaar een subsidieverantwoording doen als afronding van het project. | ||||
Subsidie Zoetwatervoorziening Oost-Nederland (ZON) | 0 | 0 | 0 | 0 |
De gemeente Zevenaar heeft bij de Provincie een subsidieverzoek ingediend voor het treffen van klimaatadaptieve maatregelen. Wij hebben deze aanvraag ingediend voor het afkoppelen van verhard oppervlak naar bergings- of infiltratievoorziening. Met deze activiteiten dragen we bij aan het vergroten van grondwatervoorraden, het optimaliseren van grondwatersystemen en efficient gebruik van water. Tevens wordt bijgedragen aan het werkprogramma Zoetwatervoorziening Oost Nederland 2022 -2027. Deze subsidie wordt ingezet voor een 5-tal projecten. Wij hebben de raming van de investeringsbudgetten hierop aangepast. Het gaat hier om een budgetneutrale wijziging. | ||||
Subsidie ZonMw GGD in de wijk | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voor het project GGD in de wijk is subsidie aangevraagd bij ZonMw (Nederlandse organisatie voor gezondheidsonderzoek en zorginnovatie). ZonMw heeft voor de periode van 1-4-2024 tot 1-4-2025 een bedrag van € 200.000 toegekend. Met deze begrotingswijziging worden de uitgaven en inkomsten geraamd. | ||||
Uitvoeringskosten Omgevingswet | 0 | 0 | 0 | 0 |
Per 1 januari 2024 is de Omgevingswet in werking getreden. Voor extra nog nader te duiden uitvoeringskosten is in de begroting 2023-2026 € 190.000 beschikbaar gesteld. Met deze begrotingswijziging rekenen wij de volgende kosten toe aan dit budget: | ||||
Verbeurde dwangsommen Wet algemene bepalingen omgevingsrecht | 10 | 0 | 0 | 0 |
Wij ramen in 2024 € 10.000 voor vorderingen dwangsommen op grond van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht. Een eenmalig voordeel in 2024 van € 10.000. | ||||
3. Nieuw beleid | ||||
Lokale teams in het kader van de hervormingsagenda | -120 | 0 | 0 | 0 |
In de hervormingsagenda Jeugd staan belangrijke punten voor lokale teams. Een van deze punten is dat zo'n team verschillende soorten basishulp moet bieden, zowel lichte als intensievere hulp, voor korte en lange periodes. Om alvast vooruitgang te boeken volgens deze agenda, willen we in 2024 al acties uitvoeren die snel voordelen opleveren. Gezinscoach: Verminderen van het aantal uithuisplaatsingen: | ||||
Onderzoek ontwikkeling Filmhuis | -12 | 0 | 0 | 0 |
In het collegeakkoord staat opgenomen: Ook stellen wij Kunstwerk! en Filmhuis Zevenaar in staat zich te blijven ontwikkelen. Het Filmhuis heeft in het kader daarvan al meerdere verzoeken gedaan voor het verhogen van de subsidiebijdrage, om de organisatie te kunnen versterken/professionaliseren, deze zijn afgewezen. Om ervoor te zorgen dat het Filmhuis onderdeel kan blijven van de culturele basis infrastructuur van Zevenaar moet er breder gekeken worden naar de toekomstbestendigheid van de organisatie, niet alleen vanuit hun eigen perspectief. Daarom is het advies om door een externe partij onderzoek te laten uitvoeren. Hierbij zullen meerdere toekomstscenario’s gemaakt worden, die vervolgens zullen worden voorgelegd. Door het onafhankelijk onderzoek, waarvan de kosten € 12.000 bedragen, kunnen we ervoor zorgen dat eventuele investeringen ook gegrond zijn en daarmee bijdragen aan een toekomstbestendige culturele infrastructuur van Zevenaar. Een eenmalig nadeel in 2024 van € 12.000. | ||||
Totaal mutaties | -3.480 | -4.950 | -5.431 | -4.105 |
tableCell44 | tableCell45 | tableCell46 | tableCell47 | |
TOELICHTING RESERVEMUTATIES | ||||
Reservemutaties (bedragen x € 1.000) | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 |
2. Actualisatie bestaand beleid | ||||
Actualisatie fasering plan woningbouw | -375 | 0 | 0 | 0 |
In 2024 verwachten wij dat € 375.000 minder uit de bestemmingsreserve woningbouw wordt onttrokken dan oorspronkelijk begroot. Per saldo een budgettair neutrale wijziging. | ||||
Actualisatie investeringen wegen | -9 | 0 | 0 | 0 |
In verband met het niet afsluiten van investeringsbudgetten hebben we de kapitaallasten in 2024 gecorrigeerd. Dit betreft bijvoorbeeld de investeringsbudgetten van revitalisatie Angerlo, reconstructie Arnhemseweg en het Raadhuisplein. Dit heeft per saldo een eenmalig positief resultaat in 2024 van € 54.000 in programma 2. | ||||
Actualisatie uitname bestemmingsreserve kapitaallasten onderwijshuisvesting primair onderwijs (PO) | -125 | -125 | 0 | 0 |
In de eerste voortgangsrapportage 2023 is de raming van de fasering voor de investeringen in de onderwijshuisvesting (primair onderwijs) geactualiseerd. Abusievelijk is de fasering van de bestemmingsreserve kapitaallasten niet aangepast. Een eenmalig nadeel in 2024 en 2025 van € 125.000. | ||||
Actualisering fasering project advies en begeleiding project A12/A15 | -400 | -50 | 100 | 0 |
Het uitblijven van een uitspraak over het project ViA15 betekent dat het project A12/A15 vertraging oploopt. Om die reden verwachten wij dat de advisering en begeleiding van het project A12/A15 pas vanaf 2026 daadwerkelijk zal gaan lopen. Om die reden passen wij de fasering van de kosten aan. Een voordeel in 2024 € 400.000, in 2025 een voordeel van € 50.000 en in 2026 een nadeel van € 100.000. Per saldo is het een budgettair neutrale wijziging omdat dekking plaatsvindt uit de bestemmingsreserve Advies en begeleiding project A12/A15. | ||||
Eerder beschikbaar gesteld budget actieplan synergiemaatregelen FOZ | -15 | 0 | 15 | 0 |
Door de vertraging van het project ViA15 loopt de opening van de outlet ook vertraging op. De synergiemeting kan daarom pas op z'n vroegst in 2026 gedaan worden. Een verschuiving van € 15.000 van 2024 naar 2026. Dekking vindt plaats uit de algemene reserve. | ||||
Eerder beschikbaar gesteld budget uitvoeringsprogramma 2023-2025 bestemmingsreserve duurzaamheid | -232 | 188 | 0 | 0 |
In het uitvoeringsprogramma duurzaamheid dat u op 21 september 2022 heeft vastgesteld zijn diverse onderdelen opgenomen voor uitvoering in 2023, 2024 en 2025. Diverse onderdelen schuiven om diverse redenen door: In totaal een mutatie van € 232.000 voordelig eenmalig in 2024 en € 188.000 nadelig eenmalig in 2025. Dekking komt uit de bestemmingsreserve duurzaamheid. | ||||
Totaal reservemutaties | -1.156 | 13 | 115 | 0 |