Exploitatie (bedragen x € 1.000) | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
---|---|---|---|---|---|
BATEN | |||||
Meerjarenbegroting 2024-2027 | 280 | 280 | 280 | 280 | |
Tot de 1e voortgangsrapportage | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Baten tot de 1e voortgangsrapportage | 280 | 280 | 280 | 280 | |
Mutaties 1e voortgangsrapportage | |||||
2. Actualisatie bestaand beleid | 30 | 0 | 0 | 0 | |
Actualisering fasering project advies en begeleiding project A12/A15 | 30 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal mutaties baten 1e voortgangsrapportage | 30 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal baten na de 1e voortgangsrapportage | 310 | 280 | 280 | 280 | |
LASTEN | |||||
Meerjarenbegroting 2024-2027 | 7.019 | 6.894 | 6.952 | 7.131 | |
Tot de 1e voortgangsrapportage | 265 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten tot de 1e voortgangsrapportage | 7.284 | 6.894 | 6.952 | 7.131 | |
Mutaties 1e voortgangsrapportage | |||||
2. Actualisatie bestaand beleid | -434 | -107 | 131 | 52 | |
Actualisatie investeringen bedrijfswagens | -9 | 0 | 0 | 0 | |
Actualisatie investeringen herinrichting Babberichseweg en parkeerterrein centrum/Babberichseweg | -11 | 0 | 0 | 0 | |
Actualisatie investeringen openbare verlichting en verkeersregelinstallaties | -3 | 0 | 0 | 0 | |
Actualisatie investeringen revitaliseringsprojecten wegen | 0 | -52 | 47 | 60 | |
Actualisatie investeringen ruimtelijke ontwikkeling (programma 2) | 0 | 0 | 0 | -9 | |
Actualisatie investeringen uitvoering aanleg 2e viaduct 7Poort en vervanging fietstunnel onder de weg 7Poort | -67 | -6 | -16 | 2 | |
Actualisatie investeringen wegen | -54 | 0 | 0 | 0 | |
Actualisering fasering project advies en begeleiding project A12/A15 | -370 | -50 | 100 | 0 | |
Budgetmutatie opstellen mobiliteitsvisie | 50 | 0 | 0 | 0 | |
Budgetmutatie opstellen nota parkeerbeleid | 30 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal mutaties lasten 1e voortgangsrapportage | -434 | -107 | 131 | 52 | |
Totaal lasten na de 1e voortgangsrapportage | 6.849 | 6.787 | 7.083 | 7.183 | |
Saldo voor bestemming | -6.539 | -6.507 | -6.803 | -6.903 | |
Mutaties reserves | |||||
Onttrekkingen | |||||
Meerjarenbegroting 2024-2027 | 202 | 139 | 39 | 39 | |
Mutaties tot de 1e voortgangsrapportage | 261 | 11 | 11 | 11 | |
Mutaties 1e voortgangsrapportage | -409 | -50 | 100 | 0 | |
Totaal onttrekkingen reserves | 54 | 100 | 150 | 50 | |
Toevoegingen | |||||
Meerjarenbegroting 2024-2027 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties tot de 1e voortgangsrapportage | -45 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties 1e voortgangsrapportage | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal toevoegingen reserves | -45 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal mutaties reserves | 9 | 100 | 150 | 50 | |
Saldo na bestemming | -6.530 | -6.407 | -6.653 | -6.853 |
tableCell49 | tableCell50 | tableCell51 | tableCell52 | |
tableCell44 | tableCell45 | tableCell46 | tableCell47 | |
TOELICHTING FINANCIËLE ONTWIKKELINGEN | tableCell39 | tableCell40 | tableCell41 | tableCell42 |
Mutaties exploitatie (bedragen x € 1.000) | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 |
2. Actualisatie bestaand beleid | ||||
Actualisatie investeringen bedrijfswagens | 9 | 0 | 0 | 0 |
De investeringen van de bedrijfswagens (servicewagens) zijn beoordeeld. Als gevolg van latere levering dan verwacht sluiten we deze investeringsbudgetten niet af en worden de kapitaallasten in 2024 | ||||
Actualisatie investeringen herinrichting Babberichseweg en parkeerterrein centrum/Babberichseweg | 11 | 0 | 0 | 0 |
Voor de herinrichting Babberichseweg is in de kadernota 2018 € 75.000 en op 26 januari 2022 door de raad € 443.000 beschikbaar gesteld voor de reconstructie van de Babberichseweg. Onderdeel van dit project is de herinrichting van het parkeerterrein centrum/Babberichseweg. Het bedrag van € 518.000 rekenen wij toe aan de herinrichting van het parkeerterrein. Dit project wordt apart geregistreerd. Om die reden hevelen wij € 518.000 over van project herinrichting Babberichseweg naar herinrichting parkeerterrein centrum/Babberichseweg. Daarnaast worden deze projecten pas in 2024 afgesloten. Een eenmalig voordeel op de afschrijvingslasten in 2024 van € 11.000. | ||||
Actualisatie investeringen openbare verlichting en verkeersregelinstallaties | 3 | 0 | 0 | 0 |
We hebben de openbare verlichting en verkeersregelinstallaties gerelateerde investeringsbudgetten nagelopen. In verband met het niet afsluiten van een investeringsbudget worden de kapitaallasten in 2024 gecorrigeerd. Dit heeft een eenmalig positief effect in 2024 van € 3.000 in programma 2. | ||||
Actualisatie investeringen revitaliseringsprojecten wegen | 0 | 52 | -47 | -60 |
De wegen-gerelateerde investeringen hebben we nagelopen en een aantal opnieuw geraamd. De werkzaamheden met betrekking tot de revitaliseringsprojecten rondom Bloemenkamp en Pannerden hebben we naar voren (2025) gehaald. Voor Kop van Tolkamer schuift een deel van de werkzaamheden door naar 2025. Voor Lobith-Zuid naar 2025 en 2026 en voor Lobith-Noord van 2024 naar 2026. Daarnaast verwachten we dat de werkzaamheden van fietspad Geitenwaard in 2025 plaatsvinden in plaats van 2024. Dit leidt tot een eenmalig positief resultaat in 2025 van € 59.000 (programma 2: € 51.000 programma 5: € 8.000) een eenmalig negatief resultaat in 2026 € 51.000 (programma 2: € 47.000 programma 5: € 4.000) en een eenmalig negatief resultaat in 2027 van € 68.000 (programma 2: € 59.000 programma 5: € 9.000) | ||||
Actualisatie investeringen ruimtelijke ontwikkeling (programma 2) | 0 | 0 | 0 | 9 |
Wij hebben de startdatum van twee investeringsprojecten met 1 jaar in de tijd verschoven. Het gaat hierbij "Monitoring geluid/fijnstof/trillingen A12/A15 en "Gebiedsopgave Babberich met Witte Kruis". Deze projecten zijn afhankelijk van externe besluitvorming. Daarnaast wordt de startdatum van twee andere investeringsprojecten met 2 jaar verschoven. Het gaat hierbij om "Planvorming herinrichting Edisonstraat" en "Planvorming herinrichting Mercurion". Bovenstaande heeft een eenmalig voordeel van de kapitaallasten tot gevolg in 2027 en 2028 van € 9.000 respectievelijk € 25.000. | ||||
Actualisatie investeringen uitvoering aanleg 2e viaduct 7Poort en vervanging fietstunnel onder de weg 7Poort | 67 | 6 | 16 | -2 |
Door het uitblijven van een beslissing over het project ViA15 kunnen een aantal onderdelen die opgenomen zijn in het budget van "aanleg 2e viaduct 7Poort" nog niet worden uitgevoerd. Het gaat om het doortrekken van de verharding zijde Hengelderweg, het aanpassen en realiseren van de aansluiting van het viaduct op de Hengelderweg en tijdelijke maatregelen in afwachting van de realisatie van de definitieve herinrichting van de Hengelderweg. Om die reden stellen wij voor de resterende middelen (€ 225.842) toe te voegen aan het investeringsbudget "Vervanging fietstunnel onder de weg 7Poort". De werkzaamheden kunnen dan gecombineerd worden met dit project dat ook vertraging oploopt in afwachting van de uitspraak over het project ViA15. Door de vertraging een eenmalig voordeel van de afschrijvingslasten in 2024 van € 67.000, in 2025 van € 6.000 en in 2026 van € 16.000. Door het samenvoegen een structureel nadeel vanaf 2027 van € 2.000. | ||||
Actualisatie investeringen wegen | 54 | 0 | 0 | 0 |
In verband met het niet afsluiten van investeringsbudgetten hebben we de kapitaallasten in 2024 gecorrigeerd. Dit betreft bijvoorbeeld de investeringsbudgetten van revitalisatie Angerlo, reconstructie Arnhemseweg en het Raadhuisplein. Dit heeft per saldo een eenmalig positief resultaat in 2024 van € 54.000 in programma 2. | ||||
Actualisering fasering project advies en begeleiding project A12/A15 | 400 | 50 | -100 | 0 |
Het uitblijven van een uitspraak over het project ViA15 betekent dat het project A12/A15 vertraging oploopt. Om die reden verwachten wij dat de advisering en begeleiding van het project A12/A15 pas vanaf 2026 daadwerkelijk zal gaan lopen. Om die reden passen wij de fasering van de kosten aan. Een voordeel in 2024 € 400.000, in 2025 een voordeel van € 50.000 en in 2026 een nadeel van € 100.000. Per saldo is het een budgettair neutrale wijziging omdat dekking plaatsvindt uit de bestemmingsreserve Advies en begeleiding project A12/A15. | ||||
Budgetmutatie opstellen mobiliteitsvisie | -50 | 0 | 0 | 0 |
In de begroting 2023-2026 is voor 2024 een bedrag van € 26.000 beschikbaar gesteld voor het omvormen van het bestaande gemeentelijk verkeers- en vervoersplan (GVVP) tot een bredere mobiliteitsvisie (inclusief enquête). Het uitgangspunt hierbij was dat het in 2020 vastgestelde GVVP voldoende input zou leveren om gemakkelijker (en goedkoper) dan gebruikelijk een mobiliteitsvisie op te stellen. Er zijn echter na afronding van het GVVP in de gemeente Zevenaar veel nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen (op de korte en lange termijn) bijgekomen die van invloed zijn op bereikbaarheid en mobiliteit en waar dus in de op te stellen mobiliteitsvisie aandacht voor moet zijn. Daarnaast zijn er ook nieuwe ontwikkelingen en ambities op het gebied van mobiliteit die nu meegenomen moeten worden. Hoewel het eerder leek dat een lager bedrag voldoende was, is dat door voorgaande niet meer het geval. Om tot deze beleidsnota te komen huren wij een bureau in die de visie met onze inbreng zal opstellen en intern laat toetsten. Daarnaast zal het bureau ondersteunen bij de afstemming met belangengroepen, college en raad. De totale verwachte kosten bedragen € 76.000. Een eenmalig nadeel in 2024 van € 50.000. | ||||
Budgetmutatie opstellen nota parkeerbeleid | -30 | 0 | 0 | 0 |
De parkeernota is een vervolg op de afgeronde evaluatie van het parkeerbeleid. De parkeernota bevat de visie van de gemeente Zevenaar op parkeren en de daarbij behorende normen en maatregelen. In de parkeernota worden vragen beantwoord zoals: hoe gaan we om met parkeren en de parkeernormen, hoeveel ruimte bieden we aan de auto, waar vindt parkeren plaats en waar niet, waar is het gratis en waar gereguleerd? Is er voldoende overschot aan parkeren om ruimte te bieden aan ontwikkelingen zoals woningbouw (nieuwe locaties en transformatie van detailhandel naar woningbouw). Hierbij leggen we nadrukkelijk een link met de op te stellen mobiliteitsvisie. Om tot deze beleidsnota te komen huren wij een adviesbureau in die de nota met onze inbreng zal opstellen en intern laat toetsten. Daarnaast zal het bureau ondersteunen bij de afstemming met belangengroepen, college en raad. De totale kosten hiervoor zijn € 30.000. Een eenmalig nadeel in 2024 van € 30.000. | ||||
Totaal mutaties | 464 | 107 | -131 | -52 |
tableCell44 | tableCell45 | tableCell46 | tableCell47 | |
Toelichting reservemutaties | ||||
Reservemutaties (bedragen x € 1.000) | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 |
2. Actualisatie bestaand beleid | ||||
Actualisatie investeringen wegen | -9 | 0 | 0 | 0 |
In verband met het niet afsluiten van investeringsbudgetten hebben we de kapitaallasten in 2024 gecorrigeerd. Dit betreft bijvoorbeeld de investeringsbudgetten van revitalisatie Angerlo, reconstructie Arnhemseweg en het Raadhuisplein. Dit heeft per saldo een eenmalig positief resultaat in 2024 van € 54.000 in programma 2. | ||||
Actualisering fasering project advies en begeleiding project A12/A15 | -400 | -50 | 100 | 0 |
Het uitblijven van een uitspraak over het project ViA15 betekent dat het project A12/A15 vertraging oploopt. Om die reden verwachten wij dat de advisering en begeleiding van het project A12/A15 pas vanaf 2026 daadwerkelijk zal gaan lopen. Om die reden passen wij de fasering van de kosten aan. Een voordeel in 2024 € 400.000, in 2025 een voordeel van € 50.000 en in 2026 een nadeel van € 100.000. Per saldo is het een budgettair neutrale wijziging omdat dekking plaatsvindt uit de bestemmingsreserve Advies en begeleiding project A12/A15. | ||||
Totaal reservemutaties | -409 | -50 | 100 | 0 |